В кримінальному процесі у разі заявлення відводу одному, кільком або всім суддям, які здійснюють судове провадження колегіально, його розглядає голова цього суду або виконуючий обов’язки голови цього суду, в разі його фізичної відсутності на роботі.
Відповідну пропозицію містить проект Закону від 15.05.2015 №2871 "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України (щодо забезпечення додаткових гарантій прав учасників кримінального провадження на справедливий суд)", який Комітет з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу.
Так, згідно законпроекту, у разі, якщо відвід заявляється голові суду або виконувачу обов’язків голови суду, відвід розглядає суддя суду вищої юрисдикції.
У разі заявлення самовідводу слідчим суддею або суддею, який здійснює судове провадження одноособово, його розглядає інший суддя цього ж суду, а у разі заявлення самовідводу одним, кількома або всіма суддями, які здійснюють судове провадження колегіально, його розглядає цей же склад суду. При розгляді самовідводу має бути вислухана особа, яка заявила самовідвід, якщо вона бажає дати пояснення, а також думка осіб, які беруть участь у кримінальному провадженні. Питання про самовідвід вирішується в нарадчій кімнаті та оформляється мотивованою ухвалою слідчого судді, судді (суду). Заява про самовідвід, що розглядається судом колегіально, вирішується простою більшістю голосів.
Ухвали про відвід (самовідвід) слідчого судді, судді, присяжного, прокурора, слідчого, захисника, представника, експерта, спеціаліста, перекладача, секретаря приєднується до матеріалів провадження та вноситься до Єдиного державного реєстру судових рішень.
Окрім питань про відвід/самовідвід суддів законопроектом №2871 також пропонується:
- імплементувати конституційні гарантії незалежного судочинства в процесуальний закон;
- визначити порядок та суб'єктів вчинення процесуальних дій у випадках заявлення відводу/самовідводу в судовому провадженні та відповідні судові рішення;
- виключити положення щодо можливості залучення до судового розгляду запасного судді задля усунення певної правової колізії в розумінні положень частини третьої статті 35 КПК, а також гарантувати всебічне дослідження обставин справи відповідно до положень статті 23 КПК;
- відмовитися від інституту висунення додаткового обвинувачення;
- додатково врегулювати питання таємниці нарадчої кімнати та гарантій незалежності суддів під час ухвалення судового рішення;
- доповнити Кримінальний процесуальний кодекс новою статтею 20-1 "Незалежність суддів та підкореність їх лише закону", згідно з якою судді, народні засідателі, присяжні при здійсненні правосуддя є незалежними і підкоряються тільки закону. Судді, народні засідателі, присяжні ухвалюють рішення у кримінальних провадженнях на підставі закону та в умовах, що виключають сторонній вплив на них.
Як повідомили "ЗіБ" у ВР, члени Комітету підтримали законопроект, прийняття якого сприятиме приведенню кримінального процесуального закону у відповідність до вимог Конституції України, сприятиме підвищенню неупередженості, законності та справедливості під час відправлення правосуддя.