Що робити роботодавцю у випадку, коли працівник повідомляє про відкриття для нього електронного лікарняного? Алгоритм дій від Фонду соціального страхування.
ФСС нагадує, що електронні лікарняні є підставою для отримання допомоги та оплати лікування працівників.
Наголошуємо, що важливо ознайомити співробітників підприємства чи установи з:
- вірною назвою підприємства чи установи, організації
- кодом ЄДРПОУ.
Зауважте, у разі повідомлення співробітником лікареві та як наслідок формування електронного лікарняного на неправильні дані, роботодавець на зможе побачити лист непрацездатності в кабінеті страхувальника на порталі ПФУ. Ознайомлення працівників з правильною назвою та кодом ЄДРПОУ компанії необхідне для коректного оформлення листка
Працівник повідомив про видачу ЛН — порядок дій роботодавця
Отже, розглядаємо, що потрібно зробити роботодавцю при відкритті електронного лікарняного його працівнику.
- Роботодавець повинен встановити порядок і коло осіб для роботи з е-лікарняними. Сама процедура призначення, обрахунку і виплати матеріального забезпечення для е-лікарняного не змінюється, проте бажано, щоби була конкретна особа, яка займатиметься відслідковуванням електронних ЛН у кабінету страхувальника на порталі ПФУ.
- Після отримання повідомлення про відкриття електронного лікарняного роботодавцю необхідно перевірити наявність такого лікарняного у кабінеті страхувальника на сайті Пенсійного Фонду. Такі е-лікарняні доступні для перегляду роботодавцями одразу після відкриття, тож роботодавець матиме змогу правильно внести всі потрібні дані у табель обліку робочого часу.
- Фахівці ФСС зазначають, що е-лікарняний буде у статусі «закритий», проте до закінчення терміну лікування дати перебування на лікарняному можуть бути відкориговані лікарем за необхідності. З огляду на це, призначати й нараховувати допомогу з приводу тимчасової непрацездатності варто, коли закінчиться вказаний у ЛН строк лікування.
- Електронний лікарняний можна роздрукувати чи залишити в електронній формі у кадровиків, залежно від рішення роботодавця. У працівника немає обов’язку роздруківки е-лікарняного чи надання роботодавцю будь-яких підтверджень тимчасової непрацездатності в паперовому вигляді.
- Співробітник кадрової служби чи призначена відповідальною особа проводять визначення страхового стажу для обчислення розміру допомоги. Так само, як при використанні листка непрацездатності в паперовій формі, сума матеріальної допомоги з приводу тимчасової втрати працездатності становитиме від 50% до 100% середнього доходу такої застрахованої особи у залежності від тривалості її стажу. У випадку листка непрацездатності з причини вагітності та пологів матеріальна допомога становитиме 100 % середнього доходу.
- Після цього дані розглядає комісія чи уповноважений з соціального страхування, що призначають допомогу та оформлюють протокол за визначеною формою. варто зауважити, що у відповідності до актуального законодавства України, допомога може бути призначена лише на період тривалістю до 10 днів від часу закриття лікарняного. ФСС інформує, що електронна форма ЛН містить ті ж позначки, що паперова, наприклад, помітки про порушення режиму чи стан алкогольного сп’яніння.
- Бухгалтерія:
- проводить розрахунок суми матеріального забезпечення, виходячи з лікарняного та рішення комісії із соціального страхування;
- формує заяву-розрахунок;
- протягом 5 робочих днів від дня прийняття рішення комісії, надсилає заяву-розрахунок до робочого органу Фонду.
Особливості при роботі з електронними лікарняними
Оскільки у е-лікарняних немає серії, лише унікальний номер, заяви-розрахунки необхідно подавати окремо від звичайних ЛН.
Нагадуємо: у випадку відкриття працівнику лікарняного у паперовому вигляді, такий лікарняний необхідно продовжувати в паперовому вигляді до моменту закриття, незалежно від того, чи відбувся за цей час перехід медичного закладу на електронні лікарняні.
Причини непрацездатності в е-лікарняних.
Для електронних ЛН визначено такі коди:
- «1 — Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві»;
- «2 — Вагітність і пологи»;
- «3 — Необхідність догляду за хворою дитиною»;
- «4 — Необхідність догляду за хворим членом сім’ї»;
- «5 — Необхідність догляду за дитиною віком до трьох років або дитиною з інвалідністю віком до 18 років у разі хвороби матері або іншої особи, яка доглядає за такою дитиною»;
- «6 — Карантин, встановлений відповідно до законодавства»;
- «7 — Протезування з поміщенням у стаціонар протезно-ортопедичного підприємства»;
- «8 — Перебування у відділенні санаторно-курортного закладу»;
- «9 — Тимчасове переведення застрахованої особи відповідно до медичного висновку на легшу, нижчеоплачувану роботу» (може бути із позначкою про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта);
- «10 — Перебування в самоізоляції, обсервації під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-СoV-2».
У разі наявності в медичному висновку відмітки про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта причина непрацездатності «Тимчасова непрацездатність внаслідок захворювання або травми, що не пов’язані з нещасним випадком на виробництві» після завершення розслідування може бути змінена Фондом соціального страхування України на підставі актів розслідування нещасного випадку або професійного захворювання на причини:
- «11 — Тимчасова непрацездатність внаслідок професійного захворювання»;
- «12 — Тимчасова непрацездатність внаслідок нещасного випадку на виробництві».
Пресслужба суду